Businessclub Vrienden Van SPECO

Nieuwsoverzicht


BVVS’er Marlin de Swart en Snap Fitness 24/7

BVVS’er Marlin de Swart is sinds enkele maanden werkzaam bij Snap Fitness 24/7, een nieuw franchiseconcept in de fitnesswereld. Marlin studeerde in 2004 af bij SPECO. Ze deed haar afstudeerstage bij BVO Willem II. Vanaf 2008 werkte ze bij Optisport en nu dus in de fitnesswereld.

Jan de Leeuw sprak met Marlin.

Snap Fitness 24/7 is een nieuw franchiseconcept in de fitnesswereld. Wat houdt het in?

Marlin: In Nederland is Snap Fitness 24/7 een jong franchiseconcept. In juli 2015 is de master franchiselicentie voor de Benelux getekend. Wereldwijd heeft het concept zich al bewezen. Snap Fitness is actief in achttien landen en heeft inmiddels ruim 2000 vestigingen. Snap Fitness is een fitness-franchiseformule en staat voor compacte fitnesscentra, geleid door betrokken ondernemers, die in een lokale omgeving een bijdrage willen leveren aan een gezonde maatschappij. De kernwaarden van Snap zijn betrouwbaar, gemak en betaalbaar. Dit geldt zowel voor de leden van een Snap vestiging: zij wonen om de hoek en kunnen veilig en betaalbaar sporten op elk gewenst moment, wanneer het hen uitkomt. Alsook voor franchisenemers: ondanks de 24/7 openstelling is het concept goed te managen en o.a. door innovatie zijn de exploitatiekosten laag. Het runnen van een Snap Fitness club is een lonende zaak; het succes wordt bepaald door de lokale ondernemer!




Wat is jouw rol bij Snap Fitness 24/7?

Marlin: Daar we een startend bedrijf zijn, houd ik me als Manager Franchise Benelux vooralsnog bezig met alle voorkomende werkzaamheden. Van het werven en selecteren van franchisenemers en het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken ten aanzien van potentiele locaties tot het ondersteunen van de twee corporate clubs in de breedste zin van het woord: van bedrijfsvoering en inrichting tot sales en retentie. Om mijn werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren is het uitbouwen en verbreden van mijn bestaande netwerk relevant. Dit doe ik met name door me aan te sluiten bij brancheorganisaties, contacten te leggen via social media en relaties aan te gaan met leveranciers en belangrijke spelers in de markt.

Wat is de achtergrond van het Snap Fitness 24/7-concept?

Marlin: Snap Fitness is in 2003 opgericht door een Amerikaan, Peter Taunton. Taunton is jaren eigenaar geweest van grote all-in health centers. Hij realiseerde zich echter dat er een enorm kapitaal nodig was voor het opbouwen en exploiteren van dergelijke grote clubs. Hij heeft vervolgens een model ontwikkeld voor compacte fitnessclubs die wel alle voordelen van een all-in health center bevatten, maar met een fractie van de kosten. Dit kosten-effectievere model geeft franchisenemers de kans om een goed product te leveren tegen een betaalbare prijs.

Waarin onderscheidt Snap Fitness 24/7 zich van andere concepten en aanbieders in de fitnesswereld?

Marlin: Bij Snap Fitness ben je baas over je agenda én over je portemonnee: met het 24/7 concept kun je sporten wanneer het jou uitkomt. Waar je bij andere fitnessaanbieders rekening moet houden met de openstelling kun je bij Snap Fitness 7 dagen per week, 24 uur per dag terecht. Bovendien kun je zelf je abonnement samenstellen. Het sportabonnement (onbeperkt fitness, virtuele groepslessen en functionele training) is uit te breiden met upgrades zoals live groepslessen, drankjes en zonnebanken, zodat je nooit teveel betaalt. Ondanks het feit dat er niet altijd medewerkers aanwezig zijn - alleen tijdens staffed hours - kun je toch veilig en begeleid sporten. Dit door middel van geavanceerde systemen zoals het toezicht- en veiligheidssysteem en de fitnessapp. De clubs zijn compact en overzichtelijk. Door het 24/7 concept is er een grote spreiding in de bezetting, waardoor het nooit druk is en je altijd terecht kunt op het fitnessapparaat naar keuze. Kortom, Snap Fitness is de “buurtsuper” in de fitnessbranche: de club zit om de hoek, is goed bereikbaar, veilig en betaalbaar.




Welke commerciële doelstellingen heeft Snap Fitness 24/7 voor de komende vijf jaar? Hoeveel vestigingen van franchisenemers hebben jullie bijvoorbeeld op het oog?

Marlin: De doelstelling is dat er binnen vijf jaar vijftig Snap Fitness vestigingen zijn in de Benelux. Op dit moment zijn er twee corporate clubs open; in Breda en Den Bosch. De eerste franchisenemers zullen dit jaar nog de deuren van hun club openen in zowel Nederland als België. We zijn op zoek naar ambitieuze ondernemers die samen met ons het Snap-concept willen uitrollen in Nederland. In iedere dorp of wijk van 8.000 inwoners of meer kan een Snap Fitness club worden gevestigd. Samen met studenten hebben we, op wijkniveau, Nederland in kaart gebracht op basis van de demografische opbouw en aanwezigheid van concurrenten, zodat we in één opslag kunnen zien waar de blind spots zitten en waar dus potentie is voor een Snapclub.

De fitnessindustrie weet miljoenen mensen aan zich te binden als klant. Toch is er ook blijvende moeite om bestaande klanten over een lange periode binnenboord te houden (retentievraagstuk). Hoe gaat Snap Fitness 24/7 om met het retentievraagstuk? Wat doen de franchisenemers van Snap Fitness 24/7 om de leden binnenboord te houden? 

Marlin: Snap Fitness probeert in te spelen en vooruit te lopen op de trends in de fitnessbranche. Met name door het aanbieden van flexibele abonnementen en contracten, persoonlijke begeleiding, sfeer en beleving en door digitalisering via de inzet van apps en devices. Daarnaast profileren de Snapclubs zich als een lokale partner die samenwerkingen aangaan met lokale sportverenigingen en bedrijven om zo het aanbod van activiteiten te kunnen vergroten. Het succes van de club wordt bepaald door lokaal ondernemerschap: “de vrouw in het gebouw” of “de vent in de tent”. Er ontstaat een community. Op deze manier proberen we leden aan ons concept te binden. 




De fitnessbranche in Nederland omvat bijna 2000 aanbieders. In het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw waren er nog maar 400 aanbieders. Er is sprak van een gigantische groei. Uiteraard hangt dit samen met de enorme toename van de vraagkant in de fitnessmarkt (ongeveer twee miljoen fitnessbeoefenaars). Verwacht je een verdere groei van aanbieders? Of gaan we een tijd tegemoet van (verdere) schaalvergroting, fusies, overnames, kortom een tijd van consolidatie?

Marlin: Ik ben er van overtuigd dat de behoefte aan een gezonde levensstijl blijft toenemen. Naast voeding is sport een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Uiteraard zijn er legio mogelijkheden om met sport bezig te zijn: individueel versus in groepsverband, outdoor versus indoor, georganiseerd versus ongeorganiseerd, etc. Maar als we kijken naar de top 20 fitnesstrends in 2017 (http://www.bodybiz.nl/top-20-fitness-trend-2017) dan faciliteert een sportschool of fitnesscentrum de ruimte, apparatuur en productaanbod die aansluit bij deze trends. Daarnaast wordt er door de tv-commercials van de budgetketens indirect reclame gemaakt voor het product fitness. Ik verwacht dus dat fitness een groeimarkt blijft, waarbij ketenvorming een belangrijke ontwikkeling is. Mensen willen zich steeds meer identificeren met een merk. De lokale, zelfstandige sportscholen zullen zich moeten gaan onderscheiden of zullen zich bij een keten/concept aansluiten.

In het  verleden was je werkzaam bij Racketcentrum Breda. Dit centrum is één van de vijf accommodaties welke Optisport exploiteert in opdracht van de Gemeente Breda. Optisport is een landelijk opererend bedrijf dat ruim 200 sport- en leisurecentra exploiteert, zoals zwembaden, kunstijsbanen, health clubs, sporthallen, maar ook tennis- en squashbanen en indoor soccer. 

Hoe kijk je terug op deze tijd?

Marlin: Ik ben in 2004 ben afgestudeerd aan de opleiding SPECO. In 2008 kwam ik via wat omzwervingen buiten de sportbranche terecht bij Optisport. Als business consultant op de commerciële afdeling van het hoofdkantoor ben ik tot 2011 voornamelijk actief geweest in Duitsland met bestaande accommodaties en new business. Van september 2011 tot en met juni 2016 ben ik locatiemanager geweest van drie sportaccommodaties: racketcentrum Breda, kunstijsbaan in Breda en zwembad Wolfslaar. Ik heb de kans gekregen om te ondernemen waardoor ik nieuwe business heb opgezet zoals Breda Indoor Soccer en Avontura Breda. Ik kijk met veel plezier terug op de tijd bij Optisport. Samen met collega’s zijn er mooie (sport)momenten en -prestaties gerealiseerd. Ik ben Optisport erg dankbaar voor de kansen die ze me geboden heeft, waardoor ik me als persoon heb kunnen ontwikkelen en waardoor mijn carrièrerugzak inhoudelijk gevuld is waardoor ik mijn loopbaan verder vorm kan geven.

Op welke manier heb je nog contacten met de opleiding SPECO of met oud-studenten en –docenten?

Eerder gaf ik aan dat het uitbouwen van een netwerk relevant is, maar ook nuttig en leuk. Met name via social media volg ik de opleiding, docenten en oud-studenten en leg ik interessante contacten. Ik vind het een ‘sport’ om mensen aan elkaar te linken, op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de branche en om win-win situaties te creëren. Op deze manier is dit interview ook tot stand gekomen waar ik erg dankbaar voor ben. Ik maak dan ook direct van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen: Heb jij als sportliefhebber altijd al je eigen fitnessclub willen hebben? En ben je op zoek naar een onderscheidend en een toekomstbestendig concept? Of ben je op zoek naar ondersteuning voor het uitrollen of verbeteren van je club?  Neem dan eens een kijkje op: www.snapfitness.nl of mail mij via: mdeswart@snapfitness.nl

De website:                www.snapfitness.nl

Twitteraccount:          @marlindeswart en @snapfitness

LinkedIn:                    Marlin de Swart

Partners van BVVS

Sport-Netwerk.nl
Carrièreplatform voor sportprofessionals